1. | Merupakan soalan mengesan kesalahan umum tatabahasa sama ada dari segi: | ||
(a) | |||
(b) | Kesalahan dari segi penggunaan frasa; | ||
(c) | Kesalahan dari segi struktur ayat; | ||
(d) | Kesalahan dari segi penggandaan; | ||
(e) | Kesalahan dari segi pemajmukan; dan | ||
(f) | Kesalahan dari segi pengimbuhan. |
2. | Untuk menjawab soalan jenis ini, sekali lagi, penguasaan tatabahasa adalah sangat penting. |
3. |
|
||
Contoh: tepak-tapak, rasmi-resmi, tembok-tembuk, di dalam/dalam, demi untuk/untuk, pada/kepada, dari/daripada |
4. | |
5. | Untuk menjawab soalan jenis ini, sekali lagi, penguasaan tatabahasa adalah sangat penting. |
6. | Jadikan sikap suka menganalisis ayat sebagai satu amalan terutamanya semasa membaca akhbar atau majalah. | ||
Contoh: |
Datuk
Abdul Malik menempah
sejarah kerana
berjaya |
|||
A | B | ||
merentasi Selat Inggeris. Tiada kesalahan | |||
C | D |