| 1. | Merupakan soalan mengesan kesalahan umum tatabahasa sama ada dari segi: | ||
| (a) | ![]() |
||
| (b) | Kesalahan dari segi penggunaan frasa; | ||
| (c) | Kesalahan dari segi struktur ayat; | ||
| (d) | Kesalahan dari segi penggandaan; | ||
| (e) | Kesalahan dari segi pemajmukan; dan | ||
| (f) | Kesalahan dari segi pengimbuhan. | ||
| 2. | Untuk menjawab soalan jenis ini, sekali lagi, penguasaan tatabahasa adalah sangat penting. | ||
| 3. |
![]() ![]() |
||
| Contoh: tepak-tapak, rasmi-resmi, tembok-tembuk, di dalam/dalam, demi untuk/untuk, pada/kepada, dari/daripada | |||
| 4. | ![]() ![]() |
||
| 5. | Untuk menjawab soalan jenis ini, sekali lagi, penguasaan tatabahasa adalah sangat penting. | ||
| 6. | Jadikan sikap suka menganalisis ayat sebagai satu amalan terutamanya semasa membaca akhbar atau majalah. | ||
| Contoh: | |||
Datuk
Abdul Malik menempah
sejarah kerana
berjaya ![]() ![]() |
|||
| A | B | ||
| merentasi Selat Inggeris. Tiada kesalahan | |||
| C | D | ||

