Kurikulum Bahasa
Melayu sekolah menengah bertujuan untuk memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
emosi, rohani, dan jasmani (Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah 2001). Kurikulum Bahasa Melayu menyediakan pelajar untuk menguasai
kecekapan berbahasa dan berkomunikasi dengan menggunakan peraturan tatabahasa
secara betul dan tepat. Pelajar mampu mengungkapkan bidang ilmu daripada
pelbagai disiplin atau mata pelajaran di samping mengembangkan kemahiran
berfikir.
Dalam sistem
pendidikan negara kita yang bertumpukan kepada peperiksaan awam dan ujian-ujian
di sekolah, tumpuan utama adalah kepada kemahiran 3M (membaca, menulis dan
mengira). Asas penilaian adalah kepada kertas-kertas penilaian berupa item-item
yang perlu dijawab oleh pelajar. Item-item dalam sesuatu instrumen ialah satu
inti pati penting bagi menjalankan sesuatu pengujian dan pengukuran. Sekolah
yang menghasilkan peratus kelulusan yang tinggi akan terus dicanangkan sebagai
sekolah yang berkualiti. Kecemerlangan seseorang guru pula dikaitkan dengan
bilangan muridnya yang mendapat gred A. Oleh itu, kualiti setiap soalan atau
item wajar dinilai semula selepas sesuatu ujian itu diadakan (Mohamad Sahar
2008).
Agihan yang dipersetujui oleh penggubal-penggubal soalan dan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), untuk membentuk soalan ujian yang bermutu memerlukan agihan mengikut perkadaran 5 (mudah), 3 (sederhana) dan 2 (sukar). Berdasarkan perkadaran ini, agihan yang sepatutnya untuk sejumlah 40 item ujian ialah 20 item untuk soalan berbentuk mudah, 12 item untuk soalan jenis sederhana dan 8 item untuk jenis soalan jenis sukar.
Agihan yang dipersetujui oleh penggubal-penggubal soalan dan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), untuk membentuk soalan ujian yang bermutu memerlukan agihan mengikut perkadaran 5 (mudah), 3 (sederhana) dan 2 (sukar). Berdasarkan perkadaran ini, agihan yang sepatutnya untuk sejumlah 40 item ujian ialah 20 item untuk soalan berbentuk mudah, 12 item untuk soalan jenis sederhana dan 8 item untuk jenis soalan jenis sukar.
KERTAS 1 Soalan 1 – 7
Merupakan soalan – Penggunaan pelbagai jenis kata, imbuhan dan
kata ganda dalam ayat.
1. Soalan jenis ini,
sebenarnya merupakan bentuk soalan yang memang dikemukakan dalam Kertas 1
Bahasa Melayu PMR, pada setiap tahun.
2. Justeru, para
pelajar boleh merujuk kertas soalan pada tahun-tahun yang lepas untuk
membiasakan diri pelajar dengan bentuk soalan tersebut.
3. Para pelajar perlu
mempunyai pengetahuan tatabahasa dan penguasaan kosa kata yang mantap. Bagi
tujuan ini adalah mustahil untuk pelajar menghafal kesemua kosa kata yang
terdapat dalam kamus.
4. Kaedah yang lebih
efektif adalah dengan banyak membuat latihan dan merujuk kamus. Logiknya,
semakin banyak anda membuat latihan, maka semakin banyak kosa kata yang anda kuasai.
Contoh
Jalan yang kampung itu berlumpur
kerana belum berturap.
A merentangi
B merentasi
C melintasi
D melalui